OEM上位10社の半導体製品購入額は約9兆円


以下、Gartner: Top 10 OEMs accounted for $91B of 2007 semi purchasesより

That’s about a third of all semiconductor consumption last year, according to the research firm’s preliminary results.


上位OEM10社だけで、半導体製品の総消費の1/3を占めているとのこと。

Despite slides to lower-cost end products and declining average selling prices (ASP) for the semiconductors used in these products, the leading applications were PCs and mobile phones.In fact, PC leader Hewlett-Packard and cell phone leader Nokia ranked as the number one and number two spenders last year.


低コスト化による平均単価下降にも関わらず、パソコンと携帯電話が牽引しており、HPとNokiaが1位・2位を占める。

Gartner further made specific note Apple and Nintendo, which on consumer demand for Apple computers, iPhones, and iPods, and the Nintendo Wii and DS, saw semiconductor consumption grow 32% and 127%, respectively. (Nintendo, you’ll note, is not in the top 10 listing below. Gartner ranked the OEM as 15 in terms of semiconductor consumption last year.)

AppleとNintendoの躍進が目立つ。Appleは前年比32%、Nintendoは127% Up.


Preliminary semiconductor demand by OEM in billions

1. HP - $15
2. Nokia - $13
3. Dell - $11
4. Samsung - $10
5. Sony - $9
6. Motorola - $9
7. LG - $6
8. Siemens - $6
9. Apple - $6
10. Matsushita - $6


今年東芝にFabを売却したSONYは来年さらに外部供給割合が増えるはず。自社半導体工場をもつSamsung、当時はまだMatsushitaだったPanaasonicがTop10に入っているのには驚いた、やはり携帯電話の比重が高いということなのだろうか。


HPにしてもMotorolaにしても(そしてSONYも)半導体部門を切り離して身軽に動く方針で進んできてた。切り離された半導体部門は統合などにより、さらなる効率化が要求されてくるのであろう。とうとう半導体全体の伸びが横ばいになったと報道されているが、依然非常に大きなマーケットだ。OEM向けという観点では今後も増えていくのは間違いない。ここを虎視眈眈と狙うTSMCIBM連合、それに頼りきりたくない自社Fabを持つ数社。今後の勢力図はどうなるのであろうか。


半導体部門の切り離し→統合化”という流れの中でデザイン・Fab・Assembly・Testの各Layerに加えてEDA業界などは今までどおりの立ち位置のまま変化がないのであろうか? 私はここに大きなビジネスチャンスがあるように思えてならない。